Pendedahan Esklusif

Betul Ker Kencing Manis Boleh Sembuh?

Diabetes ialah sejenis penyakit dimana badan mengeluarkan terlalu sedikit insulin atau insulin dikeluarkan secara tidak berkesan yang mengkaibatkan paras glukosa dalam darah tidak normal dan jika dibiarkan akan menyebabkan komplikasi yang serius.. tapi !! BOLEH KE DIABETES SEMBUH SEPENUHNYA ?

Insulin akan kawal kadar kemasukan gula ke dalam sel dan bila sel dah cukup keperluan gula, insulin akan kunci pintu sel.. Gula tak boleh la nak masuk lagi..

Kalau kita makan lagi banyak banyak gula tapi sel CAKAP dah cukup dah gula tu, itu la jadiknya gula dok dalam darah.. haa.. sebab tu kita kena hadkan pengambilan gula dalam diet sehari-hari.. kalau lebih.. tu la tu..

Bagi pengidap diabetes jenis 1, badan dorang memang tak boleh hasilkan insulin ataupun insulin yang dihasilkan tak cukup.. dia macam bilik ada 20 tapi kunci ada 6 jek.. 6 orang jek boleh masuk bilik tu lagi 14 orang dok la berlegar-legar kat luar bilik.. haa.. apa plak jadik kalau dok berlegar-legar kat luar bilik ? penat - letih - pitam.. macam tu jugak la bila gula tak bleh masuk ke dalam sel badan kita tapi berlegar-legar dalam salur darah kita.. tak seimbang..

JENIS DIABETES

Jenis SATU atau diabetes yang bergantung pada insulin :

  • Selalu terjadi dikalangan kanak-kanak atau remaja
  • Hanya boleh dikawal dengan suntikan insulin, kawalan pemakanan dan senaman.
  • Disebabkan kekurangan insulin
  • Kebiasaannya mempunyai kaitan dengan keturunan yang kuat antara ahli keluarga yang menghidap diabetes

Jenis DUA atau diabetis yang tidak bergantung pada insulin :

  • Selalu berlaku di kalangan orang dewasa ( 40 tahun ke atas ) dan individu yang mempunyai berat badan yang berlebihan.
  • Biasanya boleh dikawal dengan hanya dengan kawalan pemakanan dan senaman atau gabungan pemakanan, senaman dan ubat.
  • Disebabkan oleh kekurangan insulin atau insulin yang dikeluarkan kurang berkesan.
  • Biasanya mempunyai kaitan keturunan yang kuat antara ahli keluarga yang menghidap diabetis.

RISIKO DIABETES

Sesiapa sahaja boleh mendapat diabetis tetapi sesetengah orang lebih mudah mendapat diabetis. Faktor risiko diabetis ialah :

  • Kegemukan
  • Kurang aktiviti fizikal seperti senaman
  • Faktor pemakanan seperti :
    • - Pengambilan lemak berlebihan dalam makanan
    • - Pengambilan serat yang tidak mencukupi
    • - Kurang zat makanan di peringkat awal umur
    • - Kelahiran yang tidak cukup berat
  • Sejarah keluarga yang menghidap diabetis
  • Umur
  • Kumpulan etnik

GEJALA DIABETES

  • Kerap dahaga
  • Kerap kencing
  • Susut berat badan walaupun berselera makan
  • Terasa letih atau lesu
  • Luka dan cedera yang lambat sembuh
  • Gatal-gatal terutamanya di bahagian kemaluan

KOMPLIKASI DIABETES

Diabetis yang tidak dirawat atau dikawal dengan baik akan menyebabkan komplikasi yang lebih serius. Komplikasi diabetis yang biasa adalah :

  • Penyakit buah pinggang
  • Serangan jantung
  • Buta
  • Koma atau tidak sedarkan diri
  • Stroke / angin ahmar
  • Penyakit saraf
  • 'Gangrene' atau tisu mati

PENCEGAHAN DIABETES

Diabetis, terutama Jenis II, biasanya dikaitkan dengan berat badan yang berlebihan yang boleh dicegah dengan :

  • Mempunyai berat badan normal. Insulin tidak berkesan bagi mereka yang mempunyai lebihan berat badan.
  • Makan pelbagai jenis makanan.
  • Elak makanan berlemak, pilih yang rendak lemak.
  • Makanlah mengikut umur dan tahap aktiviti fizikal anda.
  • Makan lebih buahan, sayuran, kekacang dan bijirin.
  • Makan mengikut kebiasaan tetapi sedikit. Elak snek atau makanan ringan selepas makan.
  • Bersenam selalu sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, iaitu 20 – 30 minit setiap kali.

BOLEHKAH DIABETES 

SEMBUH?

Diabetis tidak boleh DISEMBUHKAN, tetapi boleh dikawal. Untuk mengawal diabetis, kadar glukosa dalam peredaran darah hendaklah sentiasa berada pada kadar yang biasa ( NORMAL ). 6 faktor ni perlu dititik beratkan :

  • Ubat.
  • Pemakanan sihat.
  • Penjagaan berat badan.
  • Bersenam selalu.
  • Elakkan jangkitan.
  • Supplement Herba.

YA! DIABETES SUSAH NAK SEMBUH

Tapi, Semuanya TIDAK MUSTAHIL dengan Izin-NYA..

Untuk mengawal Kencing Manis ini tidaklah sukar sebenarnya.. Dengan cara dan amalan pemakanan yang betul, anda tidak perlu risau akan komplikasi yang sering di'momokkan' oleh segelintir orang.

Seperti kisah En. Razak ini..

Beliau merupakan pesakit Kencing Manis yang KRONIK. Beliau juga hampir-hampir untuk dipotong kakinya akibat dari amalan pemakanan yang TIDAK KONSISTEN dan TIDAK menghiraukan UBATAN.

Sejak awal JUN lalu, beliau hubungi kami untuk mendapatkan Kapsul Ikhtiar Peria yang mana setelah dipaksa oleh isterinya untuk mencuba Herba Tradisional ini.

Pada mulanya, En Razak ini agak skeptikal dengan ubatan tradisional ini setelah mempunyai pengalaman buruk hasil dari pembelian produk kencing manis sebelum ini.

2 Minggu kemudian..

En Razak whatsapp kembali kami dan perbualan kami adalah seperti dibawah..

Katanya, sangat-sangat BERSYUKUR selepas dijumpakan dengan Ikhtiar Peria ini..

Bacaan gula dalam darah En Razak yang mana sebelum consume Ikhtiar Peria ini TERSANGAT lah TINGGI iaitu 35.5!!

Selepas habiskan sebotol Kapsul Ikhtiar Peria ini, anda boleh lihat diatas, bacaan gula dalam darah beliau turun dengan mendadak kepada 5.5..

YA.. Gula dalam darah En Razak kembali STABIL dan MAINTAIN selepas amalkan Ikhtiar Peria ini..

Alhamdulillah, dengan IzinNYA.. Penyakit Kencing Manis En Razak yang mana sebelum ini dianggap KRONIK, kembali stabil..

Doktor kata TAK PERLU makan ubat HOSPITAL lagi..

Terbaru.. Semalam beliau hubungi kembali untuk 'repeat' order lagi 3 botol.. Katanya sebagai tambahan dan simpanan untuk amalannya..